DLA DZIECI - przedszkole

Przejdź do treści

Menu główne:

DLA DZIECI



       Drodzy Rodzice
       Rada Rodziców wraz z nauczycielami zaprasza wszystkie dzieci z Rodzicami do wzięcia udziału w zorganizowanym
przez Radę Rodziców konkursie.
       Szczegóły w załączniku.
       Zapraszamy i zachęcamy do zabawy.
                                                                                                                                   Nauczyciele
 
Kochane Dzieci, Drodzy Rodzice!
Przed nami kontynuacja kolejnej bajkowej propozycji na wspólne rodzinne zabawy
Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi. Jest na to sposób – czytajmy dzieciom! Potrzeba kontaktu z książką nie powstaje u dziecka spontanicznie, dlatego musi ją wzbudzić nauczyciel lub rodzic w procesie wychowania. Codzienne głośne czytanie to trwały element pracy dydaktycznej w naszym przedszkolu, pragniemy, aby ta idea była cały czas kontynuowana…
…a, że od dawna wiadomo, że najpiękniej czyta mama i tata, zachęcamy więc Rodziców, aby głośno czytali swoim pociechom ciekawe, mądre i zabawne książki
Na wyjątkowe zdjęcia z niecierpliwością czekamy! Przesyłajcie je do swoich nauczycieli!

 KOCHANE DZIECI DRODZY RODZICE
 
Zgodnie z decyzją MEN do 26 kwietnia nauczanie w przedszkolach i szkołach w dalszym ciągu odbywać się
będzie na odległość. W dalszym ciągu, drodzy Rodzice będziemy Wam przesyłać propozycje zabaw,
zgodne z realizowaną podstawą programową i prosić o przekazanie ich dzieciom.
 
Jesteśmy Wam bardzo wdzięczne za realizacje dotychczasowych propozycji zabaw, za wszystkie przesłane nam
wiadomości, za życzenia świąteczne, za poświęcenie czasu na wykonanie zabaw z naszymi kochanymi
przedszkolakami.
Dziękując za dotychczasową współpracę zapraszamy do realizacji kolejnych zabaw i zadań projektowych.
 
Już dzisiaj przesyłamy Państwu propozycje realizacji zabaw z projektu czytelniczego „Mały miś w świecie wielkiej
literatury” . „Mali przedsiębiorcy” - to ostatni moduł do zrealizowania z całego projektu i możliwe to będzie
wyłącznie z Waszą pomocą drodzy Rodzice. Dlatego też, w tym tygodniu, oprócz zabaw od wychowawców,
będziemy przesyłać Państwu codziennie propozycje zabaw i zadań do zrealizowania z tegoż projektu.
Zabawy te udostępniane będą również na stronie Facebooka „Misiowa mama” – autorki projektu.
Zachęcamy do włączenia się w zabawy i dzielenia się z nami pracami dzieci.  
                                                                                     Pozdrawiamy serdecznie nasze kochane przedszkolaki!
                                                                                                                            Nauczycielki

LOGOPEDIA

Ćwiczenia  1  i  2
Ćwiczenia 1   2   3   4
Propozycje ćwiczeń   1    2
Propozycje ćwiczeń dla wszystkich dzieci o logopedy.

RELIGIA


PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ
 
Propozycje zabaw z Modułu „Mali przedsiębiorcy” na piątek
 
Już piątek i ostatnie zabawy z zakresu przedsiębiorczości :-) Oto one:
 
1.      Zabawa w sklep.
Rodzice wraz z dziećmi budują sklep z artykułów dostępnych w domu. Do zabawy można użyć papierowych pieniędzy wykonanych przez dziecko. Rodzic przypomina dziecku o używaniu słów grzecznościowych: proszę, dziękuję.
 
2.      Wysłuchanie bajki „Lusterko i pieniądze” Michela Piquemala.
Bajka dostępna w zasobach e-podręczniki: https://epodreczniki.pl/a/widziec-nie-tylko-siebie/D18q7xNQg
Rozmowa z dzieckiem po przeczytaniu bajki:
· Przed czym ojciec chciał przestrzec swoje dziecko?
· Jak powinien postępować człowiek, żeby nie dostrzegać tylko samego siebie?
Uwaga! Pytania dostosowujemy do wieku dziecka.
 
3.      Czy wszystko można kupić za pieniądze?
Rozmowa z dzieckiem na temat wartości. Wspólne wykonanie plakatu pt. „To jest cenne/wartościowe dla naszej rodziny”.
 

Propozycje zabaw z Modułu „Mali przedsiębiorcy” na czwartek
 
Praca wre! Jestem pod ogromnym wrażeniem Waszej pracy, kochane dzieci i wyjątkowi rodzice!
Propozycje na czwartek:
 
1.„Monetowy frottage” – dziecko poznaje technikę plastyczną frottage, która polega na odciskaniu faktury
 dowolnych przedmiotów na powierzchni papieru przez przyłożenie papieru do danej rzeczy i mocne pocieranie
go ołówkiem/kredką. Rodzic proponuje dziecku odciskanie faktury monet.
Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet!
(Źródło: http://elephantaday.blogspot.com/…/elephant-no-126-frottage…)
 
2. Poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Skąd ludzie mają pieniądze? Dlaczego trzeba pracować? Rodzic zachęca
dziecko do wypowiadania się przez odpowiedzi na pytania: Skąd ludzie mają pieniądze? Dlaczego trzeba pracować?
Jakie prace wykonują ludzie w celu zarobienia pieniędzy?
Zachęca też dziecko do wypowiedzi, w jaki sposób planuje ono w przyszłości zarabiać pieniądze. Razem wymyślają
zabawę tematyczną związaną z wymarzonym zawodem dziecka
 
3. Zabawy matematyczne z monetami.
· Dzieci porównują ciężar poszczególnych monet. Szacują, czy ważą tyle samo, czy różnią się od siebie – układają na
jednej dłoni wybraną monetę, a na drugiej dłoni inną monetę. Opisują swoje wrażenia.
· Układają monety od największej do najmniejszej i odwrotnie.
· Segregują monety według nominału.
· Układanie rytmów z monet. Rodzic układa rytm, np. moneta 1 gr – 2 gr – 5 gr, a zadaniem dziecka jest go kontynuować.
Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet!
Przedsiębiorczość ? Ależ oczywiście! Przedsiębiorczy przedszkolak to dziecko samodzielne w każdej dziedzinie,
umiejące podejmować decyzje, kreatywne i zdobywające wiedzę na temat racjonalnego gospodarowania pieniędzmi.
Mały Miś pomoże dzieciom zdobyć właśnie te umiejętności.
Zestaw zabaw na wtorek
 
1) „Skrzynia skarbów”– zabawa doskonaląca percepcję dotykową. Rodzic przygotowuje „skrzynię skarbów” –
kartonowe pudełko z otworem. Ukrywa w jego wnętrzu różne przedmioty związane z tematyką zajęć.
Zadaniem dziecka jest próba ich rozpoznania za pomocą dotyku. Następnie dziecko pokazuje przedmiot, który
wylosowało i sprawdza, czy odgadło. Rozmowa z dzieckiem na temat: Co jest dla ciebie cenne/wartościowe?

 
2) Co wiesz o pieniądzach? – dziecko wciela się w role specjalisty do spraw pieniędzy. Opowiada o tym, co wie
o pieniądzach. Jeśli nie wypowiada się spontanicznie, rodzic pomaga mu, zadając dodatkowe pytania, np.: Komu
są potrzebne pieniądze? W jaki sposób powstają pieniądze? Co możemy kupić za pieniądze? Skąd mamy pieniądze?
Z czego są zrobione pieniądze? Czy zawsze istniały pieniądze?
Prosimy o zapisywanie zabawnych wypowiedzi dzieci – utworzymy specjalny post na ten temat.

 
3) Obejrzenie filmiku edukacyjnego: „Krótka historia pieniądza”. https://www.youtube.com/watch?v=Y8s3pTobAYo
 
KOCHANE DZIECI DRODZY RODZICE
 
Na nadchodzący tydzień nowa propozycja wspólnej aktywności, wyjątkowej, bo płynącej prosto z serca.
W ramach realizacji projektu czytelniczego „Magiczna Moc Bajek” zapraszamy Was do wzięcia udziału w
Akcji „SERCE DLA MEDYKA. Akcja ta polega na narysowaniu, namalowaniu czy stworzeniu kartki/rysunku
z życzeniami i podziękowaniami dla służby medycznej. Podziękujemy za ich trudną pracę i damy znak, że doceniamy
i jesteśmy im wdzięczni. Wykonane prace prosimy przesłać na naszą przedszkolną skrzynkę e –mailowa.
Gdy zbierzemy przesłane przez Was prace, utworzymy wirtualna wystawę prac i damy znać Medykom z
naszego powiatu, że dzieci z całymi rodzinami z naszego przedszkola o nich pamiętają, szanują ich pracę i Dziękują.
 
Nauczyciele


JĘZYK ANGIELSKI



Witam,
 
dzisiaj utrwalisz nazwy zwierząt oraz nauczysz się nazywać odgłosy, które one wydają. Poznasz ciekawą piosenkę o zwierzętach.

                                                                                                                                     
                   16  kwietnia 2020 r.
 Witam,
dzisiaj nauczysz się rozpoznawać i nazywać zwierzęta.
Hello 😊 How are you today?
 
1.     Oglądnij film o zwierzątkach.        https://youtu.be/Z-4lUITk5Wc
2.     Powiedz rodzicom, które zwierzęta zapamiętałeś.
3.     Karta pracy- dotyczy zwierząt.
Zbuduj własną farmę. Narysuj zwierzęta, które chcesz mieć na farmie. Jeżeli chcesz to pokoloruj.

😊 Goodbye!
Powodzenia

                                                                                                                                                                   09 kwietnia 2020 r.
Dzisiaj zapoznasz się ze słownictwem oraz symbolami świątecznymi.
 
 
1.     Oglądnij krótki filmik, a poznasz symbole świąteczne.      
       https://www.youtube.com/watch?v=8MWFfwZmAjo                                
 
 2.     A może masz ochotę wykonać Easy Easter Egg Basket.                                 
     Sprawdź, co to jest.
 
 
3.     Na zakończenie proponuję grę: dopasuj wyraz do odpowiedniego obrazka
 
 
 
 
Z okazji Świąt Wielkiej Nocy
 
życzę Wam i Waszym Rodzinom
 
dużo zdrowia, spokoju i uśmiechu.
Witam
Proponuję dzisiaj powtórzenie i utrwalenie wiadomości o kolorach:)
Przy okazji poznasz kilka nowych słówek.
Obejrzyj filmik, powtarzaj nazwy kolorów i jeżeli masz ochotę narysuj mi proszę te przedmioty, których nazwy
zapamiętałeś, np.: car, duck, … (powstanie tzw. słowniczek obrazkowy) 
Możesz zrobić zdjęcie Twojej pracy i przysłać. Będzie mi miło.
Przyjemnej zabawy!:)

DLA MOTYLI

 WITAJCIE KOCHANE DZIECI!
 
 
Dzisiaj dowiemy się jak dbać o przyrodę, jak ważną rolę odgrywa las, a także przypomnimy sobie jak należy segregować śmieci.
 
1.      Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej „Strażnicy przyrody”- w załączniku WIERSZ
 
            
 
 
Kuku, kuku! - echo niesie.
To kukułkę słychać w lesie.
- Kuku, czekam! Kuku, dzieci
Czy sprzątniecie swoje śmieci?
Płaczą sarny i jeżyki:
- Ach! Zamienią las w śmietniki!
Rudy lisek wyszedł z norki.
- Dzieci to są mądre stworki.
O! Zbierają już butelki
i zakrętki, i papierki.
Wiedzą, że ze szkiełka w lesie
straszny pożar się rozniesie!
Hyc! Wyskoczył zając Kicek.
- Chcecie poznać tajemnicę?
Każdy maluch las szanuje
i porządku w nim pilnuje.
Wie, że drzewo i roślina
oczyszczają dym z komina.
- Prawda - szepnął wilczek młody.
- Dzieci bronią swej przyrody.
Nikt nie goni nas z patykiem
i nie płoszy zwierząt krzykiem.
Po mrowiskach też nie skaczą.
Przecież wtedy mrówki płaczą!
Odezwała się sarenka:
- Pamiętają o ziarenkach,
w zimie dokarmiają ptaki.
Lubią nas te przedszkolaki!
Cieszmy się więc do rozpuku
i śpiewajmy: Kuku, kuku!
 
 
·        Co robiły dzieci w lesie?
Co mówiły zwierzęta o dzieciach?
Jak wy zachowujecie się w lesie?
 
·        Karty pracy, cz.4, s.12, 13- Kolorowanie rysunków zwierząt, dzieci mogą sprawdzić w albumie, lub innej książce, jak te zwierzęta pokolorować.
 
·        Wyjaśnienie słów – lasy to płuca Ziemi, bo produkują tlen, którym oddychamy, zatrzymują także pył i kurz, oczyszczają powietrze, a drzewa iglaste wydzielają olejki eteryczne.
 
·         Opowieść ruchowa „W lesie”.
Dzieci wykonują to, o czym opowiada rodzic.
Wyruszamy na wycieczkę do lasu (dziecko maszeruje dookoła koła). Idziemy po ścieżce. Ścieżka robi się coraz węższa. Idziemy gęsiego – jedno za drugim. Las staje się gęsty – trzeba się schylać, przechodzić pod gałęziami, rozchylać zarośla (dziecko wymyśla różne sposoby przedzierania się przez las). Co jakiś czas odpoczywamy. Zatrzymujemy się, nasłuchujemy odgłosów lasu: śpiewu ptaków (wykonuje skłony głowy w tył, na boki, skręty), stukania dzięcioła (w przysiadzie, uderza palcami o ziemię). Idziemy dalej. Widzimy w oddali sarny na polanie (czworakuje w różnych kierunkach). Wchodzimy na polanę pełną kwiatów. Biegamy radośnie, podskakujemy. Zmęczeni zabawą, kładziemy się na trawie. Zasypiamy. Las szumi: szu, szu, szu…
 
2. Zabawy przy piosence „Ochroń Ziemię” .
 
Rodzic zmienia dynamikę w wypowiedzeniu, wymawiając słowa naprzemiennie: raz głośno, raz cicho. Recytuje coraz głośniej, następnie coraz ciszej.
 
Ziemia, ziemia to nasza planeta.
Dbamy o czyste powietrze.
Nie chcemy śmieci na leśnej łące.
Precz z dymem, który zasłania słońce.
 
Dziecko powtarza wysłuchany tekst samodzielnie lub z rodzicem.
·        „Kogo można nazwać „przyjacielem przyrody” propozycje podaje dziecko.
Potrzebny będzie zielony karton, mazak.
Dziecko podaje propozycje, a rodzic zapisuje je na zielonym kartonie. Na koniec dziecko – na znak, że zgadza się z tym, co jest napisane – odbija na kartonie swoje dłonie maczane w farbie.
Przykładowe propozycje dziecka:
Przyjaciel przyrody: nie zrywa kwiatów; nie łamie gałązek drzew; nie śmieci; dokarmia ptaki (zwierzęta); oszczędza wodę, elektryczność; segreguje śmieci; lubi zwierzęta…
 
·        Segregacja śmieci – Nauka wierszyka na pamięć –
 
Kolory kontenerów wszyscy dobrze znamy,
segregujemy śmieci, do nich je wrzucamy:
do żółtego butelki, szkło do zielonego,
gazety i kartony zawsze do niebieskiego.
 
·        Zabawa „Do jakiego pojemnika”. Rodzic podaje nazwę odpadu, a dziecko musi powiedzieć do jakiego pojemnika należy go wrzucić.
·        karta pracy Nowe przygody Olka i Ady str. 18, cz.4 – posegreguj śmieci – Łączenie śmieci z odpowiednimi pojemnikami. Rysowanie butelek i słoików po śladach.
 
3. 22 kwietnia jest Dzień Ziemi  - nich będzie on Dniem Zielonym – prosimy ubrać się na zielono (przeszukajcie w tym celu swoje szafy). Drugim zadaniem w tym dniu niech będzie posprzątanie waszego podwórka. Przypominamy - poproście rodziców, lub starsze rodzeństwo, aby wam pomogli , koniecznie ubierzcie rękawiczki jednorazowe, nie zbierajcie rozbitego szkła. Na koniec możecie zrobić z dowolnych odpadów, czyli śmieci: butelek, pudełek, nakrętek, itp. – dowolny przedmiot, może to być zabawka.



 WITAJCIE KOCHANI!
Dzisiaj utrwalimy liczenie, poznamy  piosenkę „Koszyczek dobrych życzeń”, będziemy bawić się przy piosence.
Poznamy budowę jajka i ciekawostki o pisankach.
 
1.      „Liczymy pisanki”- zabawa dydaktyczna.
 
Do zabawy potrzebne są wycięte pisanki z papieru(   ), lub prawdziwe malowane jajka, mogą też być inne liczmany.
Dziecko operuje, manipuluje liczmanami, rozwiązując treść zadań:
 
1)     Ola do koszyka włożyła trzy pisanki. Zosia dołożyła jeszcze dwie. Ile pisanek jest w koszyku?
2)     Kasia włożyła do koszyka dwie pisanki. Zosia włożyła trzy pisanki. Przyszedł Staś i też włożył trzy pisanki.
       Ile pisanek jest w koszyku?
3)     Mama pomalowała trzy pisanki. Tata pomalował cztery pisanki. Ich synek pomalował tylko jedną.
       Ile pisanek pomalowali razem?
4)     W koszyku był osiem jajek do malowania pisanek. Przyszedł Krzyś i potłukł trzy jajka. Ile jajek pozostało w koszyku?
2.      Piosenka „Koszyczek dobrych życzeń”
 
Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,
a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.
Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak.
Dziwi się biały baranek: „O! Kto to wszystko będzie jadł?”
Ref.: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł,
a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.
Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!
I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!
II. Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała.
Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała.
Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,
lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł?
Ref.: Mama, tata…
III. Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.
Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.
I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,
a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.
Ref.: Mama, tata…
 
Posłuchajcie piosenki i spróbujcie ją zaśpiewać.
 
Zabawa oddechowa – Baranek.
Potrzebne będą: szablon baranka, słomka, skrawki białego papieru.
Przed dzieckiem znajduje się szablon baranka. Obok baranka zostają umieszczone małe kawałki białego papieru. Dziecko za pomocą słomki przenosi kawałki papieru na szablon baranka. Nie pomaga sobie rękami.
Zabawa ruchowa – Marsz z gazetą.

Potrzebna będzie gazeta dla dziecka.
• Marsz z gazetą przyciskaną brodą do klatki piersiowej.
• Marsz z gazetą przyciskaną uchem do lewego barku, a następnie – do prawego barku.
• Marsz z gazetą położoną na otwartej prawej dłoni, następnie – na lewej dłoni.
• Podskoki w przód z gazetą trzymaną między kolanami.
• Marsz z gazetą położoną na głowie.
 
 
3.      Zabawy badawcze „Wokół jajka”
·        Poznajemy budowę jajka.
Potrzebne będą  dwa takie same jajka – z tym, że jedno jest ugotowane, a drugie – surowe.
Rodzic pokazuje dziecku dwa jednakowe jajka. Prosi, aby się zastanowiło, po czym można poznać, że jedno z nich
jest surowe, a drugie gotowane. Dziecko podaje swoje propozycje. Następnie rodzic wprawia w ruch obrotowy
oba jajka. Dziecko obserwują ich ruchy i określa, które z nich kręci się szybciej. Rozbija jajko i sprawdza, czy miało
rację. Rodzic rozbija przed dzieckiem jajko, dziecko ogląda jego zawartość; nazywa poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko. Rodzic  zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.
 
Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który
porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka.
 
• Zabawa badawcza – Jajka i woda.
Potrzebne: jajka surowe, jajka ugotowane, szklane naczynia, sól, łyżka.
Dziecko bada zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkłada je kolejno do przezroczystego
naczynia z wodą. Obserwują ich zachowanie.
Do wody w przezroczystym naczyniu wkłada surowe jajko i dosypuje stopniowo sól (około 10–12 łyżek soli).
Obserwują, co dzieje się z jajkiem.
Poznanie ciekawostek na temat pisanek.
 
Dawniej uważano, że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe
i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry urodzaj. Były one darem, który miał
zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność (także w sprawach sercowych). Pełniły one rolę wykupu
w obrzędach wielkanocnych, np.: dyngusa, chodzenia z barankiem lub kurkiem. Panna mogła dostać pisankę
czekoladowo -marcepanową z pierścionkiem zaręczynowym w środku. Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi
pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami. Francuski jubiler P. C. Fabergé wykonał takie
drogie pisanki na zamówienie cara Rosji. Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką. Turlało się po stole
malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka się nie potłukła
 
 
4.      Zabawa zręcznościowa – Szybko i ostrożnie.
 
Potrzebne będą: Koszyki na jajka, dla dziecka i rodzica: łyżki, jajka ugotowane na twardo.
 
Dziecko i rodzic otrzymuje łyżkę i jajko ugotowane na twardo. Po czym oboje ustawiają się  w jednym końcu pomieszczenia. W drugim końcu stoją  koszyki na jajka. Na sygnał rodzica przenoszą swoje jajka na łyżkach i ostrożnie odkładają je do koszyków, aby się nie stłukły. Wygrywa osoba, która najszybciej przeniesie swoje jajko do koszyka i go nie stłucze.
 
5.      Posłuchanie wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus.
Zabawa ruchowa do treści wiersza: Na słowo: Śmigus – dziecko klaszcze        w ręce, a na słowo: Dyngustupie.
 
Śmigus! Dyngus! Na uciechę
z kubła wodę lej ze śmiechem!
Jak nie kubła, to ze dzbana,
śmigus-dyngus dziś od rana!
Staropolski to obyczaj,
żebyś wiedział i nie krzyczał,
gdy w Wielkanoc, w drugie święto,
będziesz kurtkę miała zmokniętą.
 
6.      Drodzy Rodzice, kochane dzieciaki - mamy dla Was wyjątkowe zadanie, aby podtrzymać naszą wielkanocną tradycję przygotowanie jajek – pisanek do święcenia      ( mimo, że w tym roku nie będziemy ich święcić w kościele tylko w domach) –  prosimy wspólnie  wykonajcie pisankę  dowolną techniką(malowanie, naklejanie, wydrapywanie, itp.) z dowolnych materiałów (farby, bibuły, papieru kolorowego, naklejek, parafiny, mazaków, itp.). Zróbcie zdjęcie tej pisanki i przyślijcie na naszą stronę.      Pozdrawiamy.  
 
 
Piosenka "Koszyczek dobrych życzeń"
 
WIELKANOC – Propozycje zabaw
 
WITAJCIE KOCHANI!
 
Dzisiaj poznamy zwyczaje wielkanocne, a także literkę j, J.
 
1.Połuchajcie opowiadania Agaty Widzowskiej Gipsowe pisanki.
Zbliżały się święta wielkanocne. Rodzina Ady i Olka zwykle spędzała je razem z babcią i dziadkiem. Niestety,
tydzień wcześniej dziadek zagapił się na przelatującego bociana i złamał prawą rękę.
– Ojej! Biedny dziadek. Nie będzie mógł malować z nami pisanek – stwierdziła smutno Ada.
– Nie martwcie się, wymyślimy dziadkowi jakieś zajęcie – odpowiedziała babcia, biegnąc
po ścierkę, bo dziadek rozlał herbatę. Posługiwanie się lewą ręką nie wychodziło mu najlepiej.
Wszyscy zgodzili się, by spędzić Wielkanoc w domu babci i dziadka, a potem wspólnie ustalili plan przygotowań do świąt.
Ada i Olek mieli zrobić pisanki.
Mama miała czuwać nad całością i robić kilka rzeczy naraz, bo była wspaniałym organizatorem.
Tata miał wspomóc mamę w zakupach, sprzątaniu i przygotowaniu potraw. Jego specjalnością były pieczeń,
sałatka jarzynowa i sernik. Tata był też specjalistą od mycia okien i robił to
szybko i sprawnie, pogwizdując przy tym jak skowronek.
Zadaniem babci były dekoracje i przygotowanie świeżych kwiatów.
Dziadek… Dziadek miał za zadanie leżeć i odpoczywać, bo „musi się oszczędzać”. Tak
stwierdziła babcia.
Wszyscy zabrali się do pracy. Dzieci z pomocą mamy ugotowały jajka na dwa sposoby:
część w łupinach cebuli, część w wywarze z buraków. Cebulowe jaja miały kolor brązowy, a buraczane – różowy.
– Takie pisanki nazywają się kraszanki – wyjaśniła mama. – Możemy pokolorować je we
wzorki cienkim białym pisakiem lub wydrapać na nich wzorki.
– Wtedy będą drapanki – dodała babcia.
– A czy wiecie, jak zabarwić jajka na kolory żółty, zielony lub czarny? – zapytał dziadek.
– Pomalować farbami plakatowymi – odpowiedział Olek.
– A gdybyście nie mieli farb?
– Hm, to nie wiemy…
– Kolor zielony uzyskamy z liści pokrzywy, a czarny z owoców czarnego bzu lub łupin orzecha włoskiego. Aha! Żółty – z suszonych kwiatów jaskrów polnych. Wystarczy dorzucić je do
wody i ugotować w niej jajka.
Babcia mrugnęła do wnuków i po chwili przyniosła im kwiaty narcyzów. Miała też przygotowaną, samodzielnie wyhodowaną rzeżuchę. Zrobiła z niej piękne dekoracje. Wyglądały jak
małe łączki, a na nich siedziały żółte kurczaczki zrobione z papieru.
Z ogrodowej szklarni babcia przyniosła pachnące hiacynty w doniczkach i pęki białych tulipanów. Przygotowała też biały obrus. W wazonach stały kosmate bazie, nazywane przez Adę
„szarymi kotkami”.
Kiedy okna lśniły już czystością, tata zabrał się do pieczenia sernika.
– A czy wiecie, że można upiec sernik z dodatkiem ziemniaków? – zapytał dziadek.
– Coś ty, dziadku! Przecież sernik robi się z sera, masła i jajek – zauważyła Ada.
– A nieprawda! Moja mama piekła pyszny sernik z dodatkiem kilku ugotowanych ziemniaków. Oczywiście twarogu było dwa razy więcej, ale te ziemniaki nadawały sernikowi puszysto-
ści. Wszystkie sąsiadki przychodziły do mamy po przepis.
– Oj, to muszę ci taki upiec, kochanie – powiedziała babcia.
– Sam ci upiekę taki sernik, ale bez gipsu – odparł dziadek.
– Sernik z gipsem byłby za twardy – roześmiał się tata. – Ale skoro zachwalasz ten przepis,
to zaraz dodam do sernika jednego ziemniaka, bo akurat mam za dużo do sałatki.
Tymczasem mama ugotowała smakowity żurek i zrobiła ciasto na piaskową babę wielkanocną. Ada i Olek nie mogli się doczekać, kiedy pójdą poświęcić pokarmy. Z pomocą mamy
pięknie przystroili koszyczek, w którym na białej serwetce leżały chleb, jaja, biała kiełbasa, ciasto oraz sól i pieprz. Całość ozdobili zielonymi gałązkami bukszpanu. W pierwszy dzień świąt
cała rodzina usiądzie przy świątecznym stole i podzieli się jajkiem, symbolem życia.
– Jutro poszukamy jajek schowanych w ogrodzie – przypomniała sobie Ada. – Zajączek
zawsze przynosi dla nas czekoladowe jajka.
– To nie zajączek, tylko mama – odparł Olek, który nie wierzył w opowieści o zajączku przynoszącym prezenty. – To tylko zabawa.
– A czy wiecie, jak bawiono się dawniej na Wielkanoc? – ożywił się dziadek. – Ulubioną zabawą było uderzanie o siebie
dwoma jajkami, a zwyciężał ten, którego jajko nie zostało rozbite.
– Ojej! To dopiero była jajecznica! – zachichotała Ada.
– Dawniej chodzono po wsi z kogutem, który był symbolem urodzaju. Później prawdziwe
ptaki zastąpiły kogutki gliniane lub drewniane.
– A śmigus-dyngus też był? – zapytał Olek.
– Był, ale nie mówiono dyngus, tylko wykup. Chłopcy chodzili po wsi i w zamian za śpiew
domagali się zapłaty, czyli wykupu w postaci pisanek, słodyczy albo pieniędzy.
– Dziadku, jak ty dużo wiesz – zachwycił się Olek.
– Dziadek nam pomaga we wszystkim! – dodała Ada. – A przecież ma złamaną rękę.
– Może w nagrodę namalujemy dziadkowi pisanki na gipsie? – zaproponował Olek.
I tak też zrobili. Gips dziadka wyglądał naprawdę świątecznie.
– Kochani – powiedział zadowolony dziadek. – Mam do was wielką prośbę. Sernik się piecze, babka piaskowa rośnie,
a jajka są pokolorowane. Usiądźmy w ogrodzie, popatrzmy w niebo i pomyślmy o tym, co jest najważniejsze.
– O czym, dziadku?
– Jak to o czym? O życiu i o miłości – odpowiedział dziadek i podrapał się lewą ręką.

 
• Rozmowa na temat opowiadania.
Gdzie rodzina Olka i Ady spędziła Wielkanoc?
Co się stało dziadkowi? Dlaczego?
Jakie zadania mieli do wykonania podczas przygotowań do świąt Olek i Ada, rodzice i dziadkowie?
Czym babcia ozdobiła stół?
Jakie rady dawał dziadek?
 
-Czy tata i mama wywiązali się z zadań?
 
2. Posłuchajcie ciekawostek na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych.

Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed
rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego.
W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem, zapewniało urodzaj w polu
i w ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa się
kurczątko, które jest symbolem nowego życia.
Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.
Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie
jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.
Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata.
Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią.
Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane
bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.
Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa.
Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się
od bólu zębów i brzucha.
Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela.
Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie zapominali o religijnym
charakterze świąt.Kiedy gospodynie wypiekały baby drożdżowe, kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś
obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą z pieca babę
kładziono na poduszki i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem.
Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę. Kiedyś jego wizerunek kojarzono z grzesznikami,
którzy odbyli oczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywać dzieci łakociami i prezentami.
 
 
3. Dzisiaj poznamy literkę j, J.
 
Popatrz na kartę pracy str.52-53 i powiedz do czego jest podobna ta literka, spróbuj ją napisać w powietrzu.
Przyjrzyj się obrazkowi i opowiedz co na nim widzisz. Odszukaj na nim przedmioty, które w swojej budowie mają
literkę „j”. Ile sylab ma wyraz jajka? Jakie głoski słyszysz w tym wyrazie, popatrz na schemat tego wyrazu. Które z
tych głosek można zaśpiewać – czerwona nakrywka, a które nie – niebieska nakrywka. Teraz spróbuj ułożyć z
kolorowych nakrywek przy pomocy rodzica wyraz- JOLA. W kartach pracy w tekście zaznacz niebieską kredką
lub wskaż paluszkiem wszystkie literki „j, J” . Z pomocą rodzica spróbuj przeczytać tekst pod obrazkiem na stronie 53.
 
W karcie pracy na stronie 55 ołówkiem pisz po wzorze litery, a potem samodzielnie. Dla  5 latków karta pracy str.  64
Wypełnione karty pracy (str.55-starszaki i 64 -5latki) schowajcie do teczek.

4.  Zabawa Ciepło, zimno, pod hasłem: Szukamy jajka.
Do zabawy potrzebne jest jajko ugotowane na twardo.
Dziecko szuka jajka ugotowanego na twardo, które  rodzic, bądź starsze rodzeństwo ukrywa w pomieszczeniu.
Rodzic naprowadza dziecko na ukryty przedmiot, stosując określenia: ciepło,
cieplej, najcieplej, gorąco, zimno, zimno, najzimniej.
 
5. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki. Jeżeli macie możliwość, to zaproście do zabawy rodzeństwo, dziadków.
Dziecko stoi przed rodzicem i ćwiczy pod dyktando wypowiadanej przez niego rymowanki.
Ręce w przód,
ręce w górę,
i podskokiem aż pod chmurę.
Ręce w dół,
ręce w bok,
nogi wykonują skok. (Wykonuje podskok obunóż w miejscu).
Wszyscy ćwiczą bez wyjątku, (Maszeruje w miejscu).
zaczynamy od początku. (Maszeruje w miejscu)
 
6. Zagadki związane z Wielkanocą
 
·         Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy byś w święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt .(kartki świąteczne)
·          Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)
·         Może być migdałowa, piaskowa, lukrowana z rodzynkami a każda zapachem kusi. (baba)
·          Przeważnie jest biały i na stole leży. Kładą na nim sztućce, stawiają talerze (obrus)
·         Jak się nazywa jajko malowane co na Wielkanoc się przydaje. (pisanka)
·         Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka)
·         Upleciony ze słomy, wikliny chętnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby też z lasu przyniesie oraz pisanki
         i baranka poniesie czasem. (koszyk)
 
·         Ma długie uszy futerko puszyste Ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek. (zając)
 
 
 
 
 
1.Zadanie ! Posłuchaj wierszyka pt. „Cebuli los”
 Płakała cebula nad losem cebulim:

-Czemu nikt się nie chce do mnie choć przytulić?
Czemu wszystkim z oczu łzy ciągle wyciskam?
Czemu na mnie patrzą z daleka – nie z bliska?
Nikt mnie tu nie lubi! – Czy jestem paskudna?
Nikt ze mną nie gada! – Może jestem nudna?
Tak bardzo bym chciała by mnie ktoś pokochał...
- Pewnie,
- Jeszcze czego!
- Uciekaj!
- Wynocha!
Pomidor zasapał – tak to być nie może!
   Wstydźcie się ziemniaki! Wstydź się kalafiorze!
Nie płacz już cebulko – cichutko powiada
Na twoje zmartwienia tylko jedna rada:
Wskakuj do doniczki, zakop się z powrotem...
Warzywa myślały co się stanie potem...
Minął poniedziałek. Ledwie minął wtorek...
- Co to?
- To z cebuli kiełkuje SZCZYPIOREK!
Cebula pod ziemią aż z dumy pęcznieje,
A mądry pomidor z radości kraśnieje.
Autor: Basia Szelągowska
 
Odpowiedz na pytania: Dlaczego cebula płakała? O czym cebula marzyła? Jakie warzywa na cebulę krzyczały?
Jakie warzywo i w jaki sposób pomogło cebuli? Co ty zrobiłbyś, zrobiłabyś, aby pocieszyć cebulę?
 
Dzisiaj poznamy literkę: „c. C” popatrz na kartę pracy str.40- 41 dla starszaków „Olek i Ada litery i liczby” cz.2  
i powiedz do czego jest podobna ta literka, spróbuj ją napisać w powietrzu. Przyjrzyj się obrazkowi i opowiedz co na
nim widzisz. Odszukaj na nim przedmioty, które w swojej budowie mają literkę „c”. Ile sylab ma wyraz cebula?
Jakie głoski słyszysz w tym wyrazie, popatrz na schemat tego wyrazu. Które z tych głosek można zaśpiewać –
czerwona nakrywka, a które nie – niebieska nakrywka. Teraz spróbuj ułożyć z kolorowych nakrywek przy pomocy
rodzica wyraz- Celina. W kartach pracy w tekście zaznacz niebieską kredką wszystkie literki „c” . Z pomocą rodzica
spróbuj przeczytać tekst pod obrazkiem oraz innym razem na stronie 42. W karcie na stronie 43 ołówkiem pisz po
wzorze litery, a potem samodzielnie.
 
Dla 5-latków „Olek i Ada litery i liczby” BB+ str.68 Obejrzyj obrazki chmurek. Opowiedz o nich. Zaznacz w wyrazach
litery c, C kolorem niebieskim.
 
 
 
2. Zadanie: Drodzy rodzice, kochane dzieciaki mimo zaistniałej sytuacji – nie będziemy w tym roku święcić w
kościele palm – chciałyśmy Was zachęcić do zrobienia takiej palmy, aby podtrzymać tą tradycję. Wykonać ją
możecie  z dowolnych, dostępnych w Waszych domach materiałów  (np. bazie, bibuła, papier kolorowy, tkanina,
wstążka, itp.) Palmy te będą ozdobą na Waszych wielkanocnych stołach. Prosimy o zrobienie zdjęcia i przesłanie
na naszą stronę oraz pozostawienie i przyniesienie jej do przedszkola.
 
 
3. Zadanie W tym tygodniu wiele zabaw, zajęć poświęconych jest zwierzętom domowym, dlatego i my chcemy
Wam zaproponować kilka z nich. „Po co hodujemy zwierzęta?”- powiedz jaki produkty dają nam te zwierzęta:
kura, krowa, owca, pszczoła, świnka, gęś.
 
„Smakujemy i dotykamy” potrzebne produkty: ser, jogurt, jajko, mleko, miód, wełna, pióro lub inne, które macie w
domu. Zasłaniamy  dziecku oczy apaszką i podajemy do spróbowania lub dotknięcia wybrany produkt. Dziecko podaje
nazwę produktu oraz nazwę zwierzątka od, którego pochodzi.
 
„Burza mózgu” – co można zrobić z tych produktów? Rodzic podaje nazwę produktu otrzymanego od zwierząt, a
zadaniem dziecka jest powiedzieć do zrobienia czego można go wykorzystać np. jajka- ciasto, jajecznica, wełna-
skarpety, rękawiczki, sweter, itp.
 
Karty pracy Olek i Ada B+ część 4  str.78 Połącz zdjęcia mam ptaków z ich dziećmi. Przeczytaj zdania.
Dokończ rysowanie świnki wg. wzoru i pokoloruj.
 
Str.79- Połącz zdjęcia dorosłych zwierząt z ich dziećmi. Nazwij mamy i ich dzieci,
Dokończ rysowanie kogucika wg. wzoru i pokoloruj go.
  
POWODZENIA, POZDRAWIAMY.
Zajączek   1    2     3

Witajcie drogie Dzieci
 
1. Rodzina to wielki skarb! Zaprezentujcie swoją rodzinę, pooglądajcie album rodzinny, wybierzcie zdjęcia i ułóżcie drzewko swojej najbliższej rodziny, jakie imiona mają twoi dziadkowie, rodzice, rodzeństwo, podzielcie je na sylaby i wydzielcie głoskę w nagłosie. Zabawcie się z piłką „Imiona w mojej rodzinie”- rodzic rzuca piłkę i wymawia nazwę wybranego członka rodziny, a dziecko wymienia jego imię i odrzuca piłkę.
Dla starszych „Krasnali” zabawa „Kto jaką rolę pełni w rodzinie”- dokończcie rozpoczęte zdania:
 
- Mama i tata to moi ………………………./rodzice                                                                                                             
- Ja dla swojej mamy jestem ………………./synem, córką, dzieckiem
- Ja dla swojego taty jestem ………………../synem, córką, dzieckiem
- Mama mojej mamy to moja ………/babcia                                                                                                                                    - Tata mojej mamy to mój …………………/dziadek  
- Rodzice mojej mamy to moi ………………/dziadkowie                                                                                                                  - Mama mojego taty to moja ………………/babcia
- Tata mojego taty to mój …………………. dziadek                                                                                                                           - Rodzice mojego taty to moi ………………/dziadkowie                                                                                                           - Ja dla mojej babci i dziadka jestem ………/wnuczką, wnukiem
 
2. Ułóżcie zdjęcia członków swojej rodziny od najmłodszego do najstarszego lub odwrotnie.
 
3. Słuchajcie piosenki „ Jesteś mamo skarbem mym” w każdej wolnej chwili, może uda Wam się zapamiętać chociaż jedną zwrotkę i refren? zróbcie to, postarajcie się dla swojej mamusi!
 
 
4. Wiem, że bardzo lubicie ruch przy muzyce więc jak macie ochotę pobawcie się z panem Sebastianem: https://youtu.be/EFOgX1wiK3Q
 
5. Ponownie zapraszam was do albumu ze zdjęciami, ( na pewno macie utrwalone różne rodzinne sytuacje, wydarzenia)  powspominajcie z rodzicami, jak spędzaliście wspólnie czas gdy byliście młodsi, jak teraz spędzacie czas, co lubicie wspólnie robić. Zaplanujcie rodzinny relaks na najbliższy weekend.
 
6. Tymczasem wykonajcie portret rodziców. Najpierw przygotujcie wielką kartkę papieru (A3)   i farbę w kolorze cielistym( mieszanina koloru białego, różowego i żółtego) pomalujcie nią wnętrze dłoni i fragment przedramienia i odbijcie dwa razy  na kartce, będzie to głowa i korpus mamy i taty. Gdy praca wyschnie pastelami dorysujcie elementy twarzy, włosy, cechy charakterystyczne, ubranie.
 
7. Wypełnijcie proszę karty pracy 5-latki cz.4/18, 19, 20;   4-latki cz.4/22,23,24


Dzień dobry „Krasnalki”.
Dzisiaj swoją uwagę kierujemy na Świętego Jana Pawła II. Kim był? Zapytajcie  i porozmawiajcie o Nim z rodzicami.
Może macie książkę, album lub obrazki, pooglądajcie lub skorzystajcie z prezentacji aby poznać tego Wielkiego Polaka
 
 
Pomyślcie co moglibyście zrobić dla Świętego Jana Pawła II w Jego setną rocznicę urodzin. Może odmówicie modlitwę, posłuchacie jego ulubionej pieśni „ Barka”… na pewno macie swoje pomysły.  A może wybierzecie obrazek z wizerunkiem papieża i zrobicie piękną ozdobną ramkę wykorzystując materiały plastyczne, które macie w domu.
 
                                                                                        Pozdrawiamy Was serdecznie.
 
Serdecznie witamy po majowym weekendzie.
 
1. Dzisiaj 4 maja swoje święto obchodzą strażacy dlatego będziemy poznawać pracę strażaków. Czy ktoś z Waszych bliskich pracuje w tym zawodzie? Czy praca strażaka to tylko gaszenie pożarów? Aby odpowiedzieć na to pytanie  i inne ważne pytania dotyczące pracy strażaka, naszego bezpieczeństwa obejrzyjcie wspólnie z rodzicem prezentację a po obejrzeniu opowiedzcie własnymi słowami co się dowiedzieliście o pracy strażaka.
 
 
2. Ponadto 5- latki mogą uzupełnić kartę pracy: część 4 str. 14, 15  
 
3. Proponujemy eksperyment badawczy – Kiedy gaśnie ogień?                                                          
Rodzic zapala świeczkę i pyta jak można ugasić ogień, dziecko podaje różne pomysły i jeśli to możliwe sprawdza czy są skuteczne np. dmucha, polewa wodą, wachluje kartką. Następnie pyta co się stanie jak przykryje świeczkę słoikiem, wykonuje to i wyjaśnia, że świeczka zgasła bo brakło tlenu. Często ogień lepiej ugasić kocem zamykając dostęp tlenu niż wodą /myślimy tu o małej powierzchni ognia/.
 
4. Gasimy pożar” to zabawa zręcznościowa do której potrzebna będzie wędka: na patyku przywiązany sznurek około 1 m na końcu którego taśmą przymocowujemy dno kubka tak, aby otwór kubka był skierowany w dół. Rozkładamy dziecku na podłodze płomienie np. nakrętki, guziki lub klocki czerwone i dziecko ma „ugasić płomienie” poprzez nakładanie na nie kubka. Dajemy dziecku czas na wykonanie zadania np. 30 sekund, bo pożar szybko się rozprzestrzenia.

 
Ponownie witamy nasze Przedszkolaki i szanownych Rodziców
 
1.W tym tygodniu proponujemy Wam ważny dla nas wszystkich temat ochrony środowiska a więc dbania o czystość ziemi, wody, powietrza. Miś Norman przeprowadził wywiad z bocianem Bartkiem, który powrócił z dalekiej podróży.
 (Proponujemy, by rodzic inscenizował ten wywiad dziecku w dowolnej formie.)
 
 
N (Norman): Skąd wróciłeś?
B (Bocian): Z Afryki!
N: Jak się leciało?
B: Nisko i powoli.
N:, Kto z tobą przyleciał?
B: Inne bociany, jaskółki i kormorany.
N:, Co ci się najbardziej podoba u nas?
B: Żaby, stawy, bagna, dachy domów.
N: A co ci się nie podoba?
B: Sterty śmieci leżące wszędzie: w lesie, na łące, na polach, przy drogach. Mam dobry wzrok i widzę z wysoka każdy
papierek w trawie, każdą puszkę w stawie i każde szkło w lesie.
N: Przeszkadzają ci śmieci?
B: Tak, bardzo! Śmieci zagrażają nam i naszym pisklętom, dlatego zwołałem wszystkie zwierzęta wodne i ustaliliśmy
wielkie sprzątanie stawu.
N: A dlaczego zaczęliście od stawu?
B: Bo staw to nasz dom i w pierwszej kolejności trzeba posprzątać we własnym domu i wokół domu!
N: Masz rację.
B: Ale nie martw się misiu, sroka plotkara rozgłosiła zwierzętom leśnym o porządkach i one też zabrały się do sprzątania,
dzik wyorał z ziemi kawałki szkła, butelek i stare puszki, jeleń brał na rogi stare gazety i torby plastikowe, łoś rogami
butelki i puszki, zajączki i wiewiórki drobne śmieci i odpadki do pudeł i worków. Twój kuzyn niedźwiedź dźwigał
złom żelazny, sarny niosły na szyi stare opony, lisy i wilki zakopywały w dołach odpadki i resztki jedzenia, które w
przyszłości zamienią się w próchnicę i nie skażą ziemi.
N: Brawo! Gdyby wszyscy tak sprzątali po sobie, to wszędzie byłoby czysto i przyjemnie, lepiej i bezpiecznie by nam się
żyło, a przede wszystkim zdrowo.
2.A czy Wy kochani weźmiecie przykład ze zwierzątek i będziecie dbać o czystość Ziemi, porozmawiajcie o tym
z rodzicami jak należy dbać o naszą planetę. Pomocny może być film „Ekologiczny dom”. Polecamy do obejrzenia
wspólnie z dzieckiem.
3. Proponujemy Wam stworzenie z makulatury, plastiku, papieru „Śmieciostworka”, który będzie Waszym pomocnikiem w dbaniu o Ziemię.
4. Najmłodszych „Krasnali” zachęcamy do zabawy w zbieranie śmieci, najpierw sobie wycinają lub wydzierają kawałki makulatury, a potem zbierają za pomocą słomki do napoju i przenoszą w ustalone miejsce np. niebieski kubek.     
 
5.W tym tygodniu niech Wam towarzyszy piosenka „ Świat w naszych rękach”, zachęcamy do wspólnego śpiewania z Zozi.
 
1. Ci, co lubią segregację. Otóż oni mają rację.
                                   
Gdy w osobne pojemniki lecą papier, szkło plastiki.                      
         
Ref: Cały świat jest w naszych rękach, właśnie o tym ta piosenka.                                        
                                      Możesz dbać o cały świat, chociaż masz tak mało lat.                                                                         
2. A recykling trudne słowo, chodzi o to by na nowo
z naszych śmieci zrobić coś papier plastik albo szkło.
Wy dorośli oraz dzieci posłuchajcie: sprawą śmieci trzeba zająć się już dziś, żeby jutro dobrze żyć.
 
                                                      
Witajcie kochani! Jak czujecie się po świętach?
Najważniejsze żeby wszyscy byli zdrowi i tego Wam życzymy.
 
Czy posiadacie takie miejsce w domu, gdzie trzymacie książeczki? To właśnie tam Was zapraszamy, do biblioteczki. Pooglądajcie książki, o czym one są, co zawierają. Zobaczcie z czego składa się książka i ilu ludzi musiało pracować, aby powstała .
"Jak powstaje książka":
Czy wiecie już, kto to jest pisarz, poeta, ilustrator, grafik, wydawca?
Jak myślicie, co wspólnego ma drzewo z książką, porozmawiajcie o tym z rodzicem co trzeba robić aby nie zabrakło drzew do produkcji papieru i aby nie wycinać tyle drzew a jednak mieć papier lub obejrzyjcie film
Od drzewa do papieru:
A teraz czas na zabawę z książką
1.Na początku posłuchajcie i zatańczcie do piosenki Akademia Pana Kleksa - Witajcie w Naszej bajce https://www.youtube.com/watch?v=ayIf2itL6e0
2. „Korona czytelnika”; chodzimy z książką na głowie tak aby nie spadła, obracamy się, kucamy, siadamy idziemy do tył itd.
3. W tym tygodniu poproście rodziców, żeby codziennie przeczytali Wam książkę z domowej biblioteki np. na dobranoc; będzie to taki prezent dla książeczek bo one nie długo mają swoje święto-Dzień Książki.
4. Jesteśmy ciekawe czy wasze książeczki są wesołe czy smutne. Jak myślicie kiedy książka jest wesoła, a kiedy smutna? Zadbajcie o to aby wasze książeczki były wesołe: może posklejać trzeba kartki, pomazać bazgroty,  może je ładnie poukładacie na półce np. od największej do najmniejszej.
5. Pamiętacie, jak z Normanem czytaliście bajki i wykonywaliście ilustracje do tych bajek, on bardzo tęskni, często ogląda te ilustracje i przygotował dla Was zagadki i kartę pracy.
 
Posłuchajcie i spróbujcie odgadnąć:
Jak dzieci się nazywały, które lasu się nie bały i łakomczuchami się okazały?
Leśną dróżką wędrowała, kwiatki zrywała i wilka spotkała.
Gdzie smaczne ciasteczka były, co Jasia i Małgosię skusiły?
Jakie leśne ludki z królewną mieszkały, o jej życie się troskały?
Zrobiła pierogi, dziewczynka mała, jak się nazywała?
Małe zwierzę, buty duże, kto przeskakuje kałuże?
W lesie zamieszkała, krasnoludki wokół miała?
Uroczy miś mieszkał w stumilowym lesie.
 
 
6. Może spodoba Wam się zabawa z lusterkiem? Kto przyglądał się w lusterku i w jakiej bajce? Tak, to bajka o Królewnie Śnieżce. Mamusia przeczyta zdanie a Wy powiedźcie, jak się czuła królewna i pokażcie  minę w lusterku:
 
Jak czuła się Śnieżka, gdy macocha wygoniła ją z domu?
Jak czuła się  Śnieżka, gdy zobaczyła mały domek w lesie?
Jak czuła się  Śnieżka, gdy się obudziła i zobaczyła krasnoludki?
Jak czuła się  Śnieżka, gdy zamieszkała z krasnoludkami?
Jak czuła się  Śnieżka, gdy usłyszała pukanie do drzwi starej kobiety?
7.Teraz proponujemy zabawę konstrukcyjna z nakrętkami „Wieża Księżniczki”. Mama układa wieżę z kolorowych nakrętek a dziecko stara się ją odwzorować, potem zamiana.
8. A może zaciekawi Was zabawa tropiąca „Królowa rozkazuje”. Mama ubiera koronę a dziecko wykonuje rozkaz: przynieś coś twardego, poszukaj coś plastikowego, połóż się na czymś miękkim, daj mi coś przeźroczystego, stań obok czegoś wysokiego itd.
 9. Dla chętnych dzieci dołączamy kartę pracy – grafomotoryka
Hej, witamy Was!                                                                                                                     
Chłopcy i dziewczynki.                                                                                                                            
Hej witamy Was!                                                                                                                                        
Zróbcie śmieszne minki”
 Cieszymy się i bardzo dziękujemy za wszystkie wiadomości, prace, które przesyłacie. Zachęcamy Was do kolejnych zabaw.
 1.   Czy wasze rzeżuszki urosły? Pomyślcie jak wykorzystać je i zrobić piękną dekorację świątecznego stołu. Myślę, że powinny się znaleźć kolorowe jajka: pisanki , kraszanki, oklejanki lub naklejanki. Na pewno macie wiele pomysłów jak je wykonać. Będzie nam miło jak się pochwalicie i prześlecie zdjęcia.
 
2.  Gdy jajeczka będą gotowe ,możecie pobawić się w zabawę „ Zając w kurniku” (Do zabawy możecie przygotować kolorowe papierowe jajka)  Skacze zając po kurniku, nagle szybko znika,  powiedz, jakie jajko zabrał zajączek z kurnika.
Kolorowe jajka ułożone w szeregu 6, 7 jajek, dziecko się przygląda i odwraca.
W tym czasie mówimy rymowankę i zając chowa 1,2 jajka. Dziecko odgaduje jakie jajko zabrał zając.
 
3.      Proponujemy również eksperymenty z jajkiem:
 
·Oddzielanie żółtka od białka- ( przy okazji poznajemy budową jajka) wybijamy jajko na talerzyk, umieszczamy małą plastikową butelkę otworem nad jajkiem i ściskamy przykładamy do żółtka i uwalniamy uścisk, żółtko powinno się wsysać do butelki.
·Jajko w butelce- będzie potrzebna butelka szklana o otworze mniejszym niż średnica jajka i jajko ugotowane na twardo. Czy potraficie jajko włożyć do butelki bez uszkodzenia? Wkładamy do butelki zapaloną zapałkę i szybko umieszczamy szczelnie na otworze butelki jajko, obserwujemy jak jajko zostaje zassane do wnętrza butelki.
 
Przy zabawach badawczych porozmawiajcie o kształcie jajka. Może poszukacie wokół siebie coś w kształcie owalu.
 
Dla chętnych karta pracy oraz Dyplom dla dzieci od Rodziców za wykonanie przedświątecznych zadań. J
 Dzień dobry, witamy Was po raz kolejny.
Święta coraz bliżej, więc czas na przygotowania i poznanie tradycji świąt Wielkiej Nocy. Proponujemy więc wam:
1.Poszukajcie w domu kartek świątecznych wielkanocnych i porozmawiajcie z bliskimi na temat zwyczajów i tradycji tych świąt, może podzielicie wyrazy związane ze świętami na sylaby tak jak to robimy w przedszkolu z klaskaniem, możecie wydzielić pierwszą głoskę w tych  wyrazach np. pisanka, baba, mazurek, baranek, chrzan. Możecie z tych kartek zrobić wielkanocne puzzle, wystarczy porozcinać na części i układamy.
 
2. Wykonajcie zajączka korzystając z linku poniżej:
Następnie, jeżeli macie ochotę zaproście drugą osobę do wyścigu–łapanie zajączka, trzeba przygotować 2 zajączki, patyczki i sznureki i nawijamy sznurek do którego przymocowany jest zajączek na patyk. Wesołej zabawy!
 
3. Myślimy, że w tym okresie świątecznych przygotowań wiele czasu spędzicie z mamą w kuchni. Zachęcamy Was drodzy rodzice do wspólnego kucharzenia z dziećmi, angażowania dzieci do wykonywania ciast i potraw. Wspólne prace niech będą okazją do spontanicznych ćwiczeń matematycznych np. dzieci odmierzają składniki szklanką, łyżką, łyżeczką, podają     i liczą jajka, smarują małą, dużą blachę, kroją owoce na …części itd. Pracy w kuchni niech towarzyszy zabawa „Co do czego” - dzieci nazywają kuchenne przyrządy i urządzenia i próbują je nazwać oraz do czego służą: np. tarka – służy do ścierania ,trzepaczka do ubijania, i tak dalej wałek, łyżka, chochla, mikser, blender.
4.Przez cały tydzień korzystajcie z zabawy w ruletkę. Link poniżej
 
Lubimy sie ruszać!
Witamy w kwietniu! Czy Wam czas też tak szybko płynie? Zachęcamy Was do dalszej obserwacji
pogody i prowadzenia kalendarza
bo „Kwiecień plecień wciąż przeplata..”
 Propozycje zabaw
 
1.Mieszkamy na wsi i wszyscy znamy zwierzęta hodowane w zagrodzie wiejskiej. Może Wasi rodzice lub  dziadkowie mają gospodarstwo, napiszcie jeżeli chcecie. Podczas porządkowania swoich zabawek poszukajcie różnych zwierzątek (figurki, pluszaki), wybierzcie te, które hodowane są w zagrodzie, może zbudujecie dla nich domy z klocków lub kartonów. Zaproście rodzica lub rodzeństwo do zabawy „Kto tu mieszka”( jedna osoba pyta kto tu mieszka, druga naśladuje głosem zwierzę np. chrum, chrum- świnka w chlewiku). Myślę, że każdy z Was znajdzie w swojej biblioteczce książkę o zwierzętach, pooglądajcie, a może poczytacie z rodzicem?
 
2. Podczas spożywania posiłków pomyślcie i porozmawiajcie skąd są produkty, które spożywacie. Może rodzice przygotują dla Was zagadki smakowe? Zaproponujcie i zróbcie z dorosłym zdrowy napój mleczny dla domowników np. koktajl, shake, lub inny deser.
 
3. Dla chętnych zabawa matematyczna z rymowanką „Gąski”; będą Wam potrzebne dowolne liczmany i towarzystwo osoby, która będzie mówić rymowankę i sprawdzać czy dobrze liczycie.
 
„Szło ……. (5,6……do10) gąsek na spacer, tyle się zebrało.
Tylko trzy…….. gęgały. Ile więc milczało?
 
Dla 3, 4 latków wybieramy mniejsze liczby np. do 5,7.
 
4.     Proponujmy Wam Też zabawę twórczą „Przekształcanki jajkowe”. W tym celu wykorzystajcie przesłaną Wam kartę pracy z konturami jajek. Z kontur tych postarajcie się stworzyć coś ciekawego, może jakieś postacie? Do wykonania pracy wykorzystajcie dowolne materiały plastyczne. Myślę, że się pochwalicie się nam swoimi pomysłami.
 
5.     Dla chętnych przesyłamy też obrazki - układanki zwierząt z gospodarstwa domowego, można z nich zrobić puzzle.
 
 
Drodzy Rodzice
 
Przekazujemy Wam możliwość korzystania z płyty Bliżej przedszkolna pięciolinia – utwory do tańca, śpiewania i zabawy na kwiecień, na której są piosenki o tematyce wielkanocnej. Planowaliśmy słuchać piosenek podczas zajęć i bawić się przy nich w przedszkolu, ale ponieważ nie mamy takiej możliwości, zachęcamy do tego, aby dzieci słuchały piosenek i bawiły się przy nich w domu. Na płycie znajdują się piosenki edukacyjne, piosenki do tańca i zabaw muzyczno-ruchowych oraz piosenki do nauki języka angielskiego.
 
Wystarczy wejść na stronę „Moja płytoteka”
https://blizejprzedszkola.pl/moja-plytoteka,
wcisnąć przycisk DODAJ KOD, zalogować się* i wpisać kod bpkwiecien, który odblokuje dostęp do płyty.
*Jeśli nie są Państwo zalogowani na stronie www.blizejprzedszkola.pl system automatycznie wygeneruje prośbę o dokonanie rejestracji. Proces trwa bardzo krótko, a rejestracja jest bezpłatna. Dostęp do płyty jest możliwy wyłącznie po zalogowaniu
 
                                                                                                      Z poważaniem
                                                                                                  Zespół BLIŻEJ PRZEDSZKOLA


DROGIE DZIECI SZANOWNI RODZICE
 
                Zbliża się miesiąc kwiecień, a z nim kolejne propozycje zabaw i zadań z projektów realizowanych w naszym przedszkolu. Już dziś zachęcamy i zapraszamy was drodzy Rodzice i  dzieci do włączenia się w ich realizację.
Zachęcamy rodziców  do przeczytania dzieciom bajki pt. „O rybaku i złotej rybce” a dzieci po jej wysłuchaniu do narysowania obrazka pt. „Nasze prośby do złotej rybki” czyli o czym marzą dzieci. Bardzo prosimy o zrobienie zdjęć obrazkom i przesłanie nam w wiadomości. Tą, jak i każda inną wykonana pracę prosimy, by dzieci gromadziły w teczce. Utworzymy z nich piękne wystawy po powrocie do przedszkola.
     MAGICZNA MOC BAJEK  - 30.03

 
DRODZY RODZICE
 
W okresie o 25.03 – 10.04.2020 zgodnie z obowiązującymi zaleceniami kształcenia na odległość, będziemy przesyłać Państwu za pomocą poczty elektronicznej dwa razy w tygodniu ( poniedziałek, środa) propozycje zabaw i ćwiczeń dla dzieci.
Informujemy również, ze wszelkie pytania możecie kierować Państwo do wszystkich pracujących w przedszkolu nauczycieli na adres e-mail: przedszkole.luzna@wp.pl – będziemy na nie odpowiadać.
Zachęcamy również do korzystania z utworzonego przez autorkę realizowanego w naszym przedszkolu projektu „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” - Anetę Konefał nowego projektu „ PRZEDSZKOLE MISIOWEJ MAMY” Kształcenie na odległość. Projekt ten realizowany jest na stronie Facebooka. Codziennie o godz. 19.00 będą udostępniane przez autorkę nowe propozycje.    https://www.facebook.com/anetakone/

Drodzy Rodzice Drogie Dzieci







Drodzy Rodzice i dzieciaki-przedszkolaki!
 
W tym tygodniu tematem przewodnim jest: "Wiosna". Propozycje zabaw dla „małych ogrodników”.
„Nasionko do nasionka”- ćwiczenie w zakresie klasyfikacji.
Wymieszane różnej wielkości nasiona ( kukurydza, fasola, dynia, słonecznik, pszenica) dziecko segreguje, szacuje,
przelicza i porównuje.
„Podzielmy się nasionami”- dziecko liczy nasiona fasoli a następnie rozdziela według zasady jeden do jednego (rodzic, dziecko) i przelicza po ile ma każdy nasion. 2, 3 próby z różną liczbą nasion.
„Woda do podlewania grządek”- dziecko porównuje ilość cieczy, dolewa i odlewa według instrukcji rodzica:
- przelej wodę do trzech kubeczków tak aby wszędzie było po równo;
- rozlej wodę z konewki tak, aby w pierwszym kubeczku było najmniej wody, a w każdym kolejnym  więcej;
-ponownie rozlej wodę tak, aby w dwóch kubeczkach było tyle samo, a w trzecim mniej lub więcej.
Po każdej próbie wodę dziecko wlewa do konewki. Zabawa ćwicząca spostrzegawczość.
Wybieramy dowolny obrazek z dowolnej książki (najlepiej z dużą ilością szczegółów).
Rodzic wypowiada różne zdania na temat obrazka, a dziecko określa czy to prawda czy fałsz.

 
Garść przydatnych linków do wykorzystania w trakcie zdalnego nauczania przez chętnych rodziców
 
Gry edukacyjne on-line: http://pisupisu.pl/przedszkole/odkrywankam-4
Gry i zabawy dla dzieci: http://www.zyraffa.pl/
Gry i zabawy dla dzieci: https://www.miniminiplus.pl/
Inspiracje zabawowe: http://boberkowy-world.blogspot.com/
Karty pracy: https://www.nauczycielskiezacisze.pl/p/karty-pracy.html
Katalog gier i zabaw: http://www.yummy.pl/na-skroty/pl/game/all/1
Kreatywne zabawy w domu: https://dzieciakiwdomu.pl/
Polskie Radio – audycje https://www.polskieradio.pl/18/5197/Artykul/2474120,102-propozycje-na-czas-wolny-w-4-scianach
Pomysły dla rodziców i nauczycieli: https://www.eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne
Przedszkole online: https://www.logopestka.pl/aaa/przedszkole-online/
Skarbnica zabaw, piosenek, wierszy: http://www.rokwprzedszkolu.pl/index.php?k=k0205&d=zab&pk=all&sort=pk_a
Wirtualna mata do kodowania: https://mata.edu-sense.com/pl/1
Zabawy matematyczne: https://www.matzoo.pl/

Witamy rodziców i wychowanków Samorządowego Przedszkola.
  W tym specyficznym dla Nas czasie zachęcamy Was drogie dzieci do przywitania wiosny
zielonym ogródkiem na parapecie Waszych domów. Podejmijcie zadanie i pod czujnym okiem domowników
posadźcie wybrane przez Was rośliny: cebulę, rzeżuchę, fasolę, zioła: bazylię, miętę, rozmaryn, czy tulipana.
Zachęcamy Was do pielęgnacji i obserwacji wzrostu tych roślin,
a starszaki do prowadzenia rysunkowego kalendarza wzrostu posadzonych roślin.
                                                                                                                               Pozdrawiamy ciepło.
Panie proponują:

Poniżej znajdują się linki do bezpłatnych materiałów do nauki w domu  dla dzieci, rodziców



Dla NASZYCH MILUSIŃSKICH polecam dodatkowo zabawy ze strony CZAS DZIECI  oraz MOJE DZIECI KREATYWNE
oraz filmiki na youtube z serii ROZEŚMIANA  LOGOPEDIA

Iwona Kwiatkowska







 
Copyright 2015. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego